Ja Nee

ISO 14001 certificate

9 augustus 2013

Hunter Douglas-productielocatie Leek behaalt ISO 14001

Hunter Douglas Façade Systems in Leek heeft het ISO 14001-milieucertificaat behaald. Dat betekent dat deze productielocatie voor aluminium gevelsystemen beschikt over een managementsysteem waarin structureel aandacht is voor milieu in de bedrijfsvoering. Hierbij staan drie uitgangspunten centraal: voldoen aan wet- en regelgeving, de beheersing van milieurisico’s en streven naar een permanente verbetering van de milieuprestaties van de organisatie, bijvoorbeeld op het gebied van emissies, afvalstromen, grondstof- en energieverbruik.

Volgens manager operations Peter Selles was de aanloop naar de uiteindelijke certificeringsaudit, een traject van twee jaar, ingrijpend. ‘Afgezien van het feit dat we al onze milieu-inspanningen moeten vastleggen, heeft de invoering van een milieumanagementsysteem vooral praktische consequenties. We hebben al onze bedrijfs- en productieprocessen onder de loep genomen. Omdat we bij het bewerken van aluminium, de voornaamste grondstof voor onze gevelelementen, vaak werken met chemische grond- en hulpstoffen, is het van belang dat nergens lekkage of verontreiniging optreedt. Op technisch vlak hebben we daarin met name geïnvesteerd.’ Zo zijn polyurethaanpompen en hydraulische klemafdichtingen vervangen, hydraulische installaties gereviseerd en bulktanks voor grondstoffen opnieuw gekeurd.

Ook op andere terreinen heeft het bedrijf stappen gezet. Afvalstromen – waaronder papier, hout, gelakt en blank aluminium en plastic – worden van elkaar gescheiden. Er zijn doelstellingen geformuleerd voor de verlaging van het energieverbruik. Medewerkers zijn doordrongen van het feit dat zij allemaal een bijdrage moeten leveren aan een milieubewuste bedrijfsvoering. ‘Het proces was voor iedereen een eye-opener’, aldus Peter Selles. ‘Het was goed dat we de hele filosofie achter wat we doen eens onder de loep hebben genomen. Dat is niet alleen goed voor ons bedrijf – we dragen ook verantwoordelijkheid voor de wereld om ons heen.’